Då vet man vad det är.

Skit i ifall ni inte vill läsa detta är mer skrivet till mig ( kommer upp på andra bloggen likaså)

Den förstagångsdeprimerade märker ofta ej av de egna symtomen utan projicerar sitt dåliga mående på omgivningen (chefen dum, man är missnöjd med det mesta, klagande). Parallellt kroppsliga symtom som värk, magbesvär mm.
Vid recidiveradnde depression känner individen bättre igen de egna symtomen.

Status: De diagnostiska kriterierna (DSM-IV!) för Egentlig depression är:

A. Minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod där minst ett av symtomen nedstämdhet eller minskat intresse eller minskad glädje måste föreligga.

1. Nedstämdhet  *

2. Klart minskat intresse eller minskad glädje. *

3. Betydande viktnedgång, eller viktuppgång > 5%/månad. ( vet inte tror jag håller på att gå upp igen :( )

4. Sömnstörning varje natt.   *

5. Psykomotorisk agitation eller hämning.

6. Svaghetskänsla eller brist på energi. *

7. Känslor av värdelöshet eller skuldkänslor. *

8. Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga eller obeslutsamhet. *

9. Återkommande tankar på döden, återkommande självmordstankar, självmordsplaner, självmordsförsök. *

 

 

Ifall du har minst 5 av dessa symprom är det ganska klara tecken på att man lider av depprision säger hemsidan jag har 6 av dem...

 

Yes tänkte bara lägga upp det...eftersom jag nu vet vad/att det är någon form av psykisk ohälsa ...


2011-04-13 | 21:24:38 | Lär känna mig? | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback